tisdag 5 februari 2013

Runebergsdagen

När vi bodde i Helsingborg ombads jag på min arbetsplats (en förskola) att sjunga Finlands nationalsång när det var Finlands självständighetsdag. Javisst, det kan jag göra, tänkte jag, och började sjunga för barnen. Men jag hann inte sjunga mycket innan jag kom på själv att jag inte kan texten... Jag kom inte ihåg texten i "Vårt land"! Jag skämdes... Så förlåt Runeberg. Idag ska jag sjunga den (dock se på texten samtidigt) och mumsa i mig en runebergstårta.

Vårt land, vårt land, vårt fosterland,
Ljud högt, o dyra ord!
Ej lyfts en höjd mot himlens rand,
Ej sänks en dal, ej sköljs en strand,
Mer älskad än vår bygd i nord,
Än våra fäders jord.


Din blomning, sluten än i knopp,
Skall mogna ur sitt tvång;
Se, ur vår kärlek skall gå opp
Ditt ljus, din glans, din fröjd, ditt hopp.
Och högre klinga skall en gång
Vår fosterländska sång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar